Zzzzzzzzzz

Jag är så utråkad att jag nästan håller på att smälla av. Både igår och i dag har jag mestadels legat på soffan eller i sängen med huvudvärk och ett illamående som ibland blir till ett ihållande huggande i magtrakten. Inte en strålande kombo, om ni undrar. Jag är inte tillräckligt sjuk för att kunna sova hela tiden och jag är inte tillräkligt frisk för att orka göra något. Därför har jag långsamt ögnat igenom varenda tidningsartikel i de olika dagstidningarna och inte missat något. Jag har till och med läst om saker jag definitivt inte är intresserad av annars, bara för att få tiden att gå. Då är man uttråkad. Ett annat problem jag har är att det bär mig emot att titta på TV mitt på dagen, vare sig jag är sjuk eller inte. Då återstår bara tidningarna, och Hemnet, såklart. Jag har gluttat in bland villor, bostadsrätter och landställen i hela Sverige. Det finns hur mycket som helst ute till försäljning nu. Flera av bilderna kan  man verkligen drömma sig bort med, vill ha. Sist men inte minst har jag även tittat på olika resmål runt om i världen, mest av allt längtar jag tillbaka till Italien. Blir alldeles varm i hjärtat bara jag tänker på det,  framför allt norra Italien, love it.

DSC_0219

Längtar dit.

Stackars jag

Nej, det har inte varit någon rolig dag att vakna upp till. Med en dunkande huvudvärk och med ett lätt  illamående som skjölt över mig under dagen har jag mestadels  legat på soffan med en filt virad runt mig och känt mig svag. Bara tanken på mat får hela mitt kroppssystem ur balans. Jag tvingade i mig en bit hårt bröd med lite smör på och det berodde enbart på att jag var tvungen att åka iväg på möte på eftermiddagen. Jag undrar om jag har fick i mig något olämpligt igår, vet dock inte vad det skulle ha varit.  I kväll lär det bli ett tidigt John blund möte, var så säker.

46F0AD67-5B29-4203-86CB-7F1C43A7FE3A

En sotad tonfisk, tack

I dag har jag inte gjort många knop, det har varit en ytterst lugn och fridfull söndag. Min man, men framför allt Chelsie var badsugna, de packade ihop sina badkläder och hastade iväg till badhuset en bit från oss på förmiddagen. Själv har jag spännande nog tvättat och vikt sänglakan och hur kul är inte det?

I går kväll lyckades vi smita iväg ut. Vi tog pendeltåget in till stan och mötte upp våra nära vänner på Östermalm och åt middag på Aubergine.

422226DA-85FB-48DB-A927-4E6DA48B681C

Restaurangen ligger på Jungfrugatan på samma gatan som jag och min man bodde tidigare, för 18 år sedan. Dessutom gifte vi oss i kyrkan som ligger i början på gatan, Hedvig Elenora kyrka. Såkart blir man lite nostalgisk när man passerar stället. Vi kikade in i vår gamla port och tittade på namntavlorna utanför om det bodde någon kvar från vår tid. Det gjorde det, det var flera namn vi kände igen.

A6F0212F-B896-4128-B06C-F555D08863DA

Aubergine är en mysig och ombonad restaurang. Tyvärr spretade maten allt för mycket. Det jag beställde in blev en hit. Jag åt deras sotade tonfisk till förrätt, vilket var en stor smakupplevelse. Den innehöll många ovanliga ingredienser, som jag gillade men inte min vän som också beställde in den.

C34E2E8A-E8D3-4BB1-8A07-A2B7A00A8268

Till huvudrätt åt jag och min andra vän en ragu på rödvinsbräserad oxkind, pancetta, smörad pappardelle och parmesan, vilket var jättegott.

5DEB9C39-3A01-4C3B-9BDD-F82357AE5FF2

Min man tog högreven och den var inte god alls, ingen bra smak och det var tur att han har friska och vältränade tänder för morötterna var långtifrån mjuka. Hans inlagda strömming som han åt till förrätt var däremot väldigt god.

6038E3B2-0942-4D2B-ADCD-BF3AC4B1CE15

Behållningen av kvällen var ändå  att få umgås med våra fina vänner. I en rasande hastighet och med en massa ”catch up”, hoppade jag och min man in i en taxi lite senare på kvällen. Bäst vi sitter där frågar chaffören hur mycket vi kan tänka oss betala för vår resa till söder om Söder.-” Inget, om du inte sätter på taxametern” sa min man. Det ville han inte, så vi hoppade av vid Stureplan och tog en vanlig, gammal hederlig taxi hem.

Nöjd och belåten med gårdagens utekväll sitter jag nu och hoppas på att det inte dröjer allt för länge till vi träffas igen och äter en bit mat ihop. Det är ju alltid så kul.

Chips, javisst

Äntligen fredag!

52010BAC-AD65-4E6E-818F-AB7D3421BB89

Vilket underbart väder vi fick på köpet också, sol och värme. Hoppas att det håller i sig under helgen. Kvällens märkliga läsk är införskaffad, likaså tre nya chipssorter. Såklart måste allt testas för att se om det är något att ha.

5E5183D5-E462-4B80-93C3-C7565E3C7034

Ser jag något nytt snacks eller ny läsksort brukar jag oftast handla hem det till helgerna. I det här fallet var det Corinne som hittade dessa. Chelsie blev eld och lågor och längtar redan till att det ska mysas i kväll. Själv känner jag mig väldigt tveksam till läsken; ”hallon och lakrisbåtssmak.” Gulp, det lät inte gott. Nåja, man får ta det onda med det goda.

Snart är det dags att fixa i ordning den klassiska fredagsnachosen, där alla brukar äta så mycket att det sprutar guacamole ur öronen och en och annan ostdipp.

Jag passar också på att önska er en trevlig helg.

CDB2ACF3-10CD-4F6A-8B03-3F6311A07DC8

Gäddhäng med en doft av kanel

Äntligen är det dags för kanelbullensdag, som jag har längtat. Särskilt nu när Corinne är i baktagen och fixar i ordning ett gäng med dessa läkerheter till oss.

DSC_0002-8

DSC_0005-16

DSC_0014-15

Kanelbullebakaren glömde tyvärr ägg och pärlsocker på den första satsen, men men, det gjorde inte så mycket, de var goda ändå.

DSC_0002-2-2

Annars har mina stackars armar värkt mest hela dagen och det har till och med kännts jobbigt att höja kaffekoppsarmen för att inmungiga en kopp med rykande hett kaffe. Jag avskyr träningsvärk. Jag vill ha muskler utan att få träningsvärk och jag inser att det kanske kan vara svårt att få det att gå ihop. I morgon är jag på banan igen och tänkte ge sytrådarna en rejäl omgång med min nya favorit ”gäddhängartränaren.” A killer, helt enkelt.

I helgen hade vi inplanerat att äta middag på en restaurang i stan med våra närmsta vänner, tyvärr fick jag jobbförhinder och var tvungen att blåsa av. Det var länge sedan vi var ute och åt. Jag hoppas att vi får tillfälle till det småningom. Jag älskar att gå på en bra restaurang och njuta av atmosfären och äta gott. Stort bonus är det såklart också att äta ute med fina vänner som också uppskattar samma sak som oss. Men jag får väl hålla till godo med en stor och smaskig kanelbulle med ägg på  i stället för att gå på en fancy restaurang, nåväl, vad är en bal på slottet…

DSC_0009-11

Mellan plugg och arbete

I morse visade min man mig en helt ny maskin på Sats. En som gör underverk för gäddhänget på armarna. Gissa om det blir min nya favorit? Hela dagen har jag känt mig svag i armarna på grund av jag kanske ansträngde mig lite för mycket med de stackars sytrådarna. Jag bestämde mig  dessutom för att gå och vaccinera mig mot TBE och det sticket i armen gjorde inte saken bättre.

Jag och tvillingarna hann med en skogspromenad mellan Corinnes pluggande och Andrés arbete. Skönt att komma ut och andas frisk skogsluft.

0D426024-5110-4F17-BAE7-319EFBF2B9E9

❤️❤️❤️

C013136F-B457-47CF-A350-BC4AF51CCF10

Sofie gnällde häromdagen att hon tyckte vi äter på tok för mycket äppelpaj. Ha, det tycker inte vi andra. Ikväll efter torskryggen blir det äppelpaj igen med massor med vaniljsås som vi kan simma i, yummi.

1A91E149-178F-4742-A019-6A86A8746821

Mor- och son dag

Lagom till att de öppnade i Skärholmens Centrum sladdade jag och André in i deras parkeringsgarage efter att ha lämnat av Corinne på jobbet. Jag behövde köpa ett par nya byxor och var glad över att André ville slå följe. Han i sin tur börjar inte arbeta förrän sent i kväll och kände att han kunde hänga med mig i dag.

Redan 11.15 började han knota över att han var vrålhungrig. 11.16 hör jag hur hans magen kurrade allt mer högljutt. 11.17 står vi framför ”Pong” och beställer mat.

93C87256-E7E0-4971-862C-6B4CCC74F497

Kanske inte det godaste Thai-maten vi ätit, men vilka portioner de lassade på, jösses. När vi rullade ut ur garaget en stund senare ångrade jag det allt för stora matintaget. Magen satt nästan klistrad vid ratten. Jag och André bestämde oss för att ta en spänstig promenad i skogen så att maten kunde fördela sig på ett bättre sätt i magen. Det gjorde susen, jag lovar. Måste säga att det tar på krafterna att äta ute.

Vilken odör, jag dör

Hemma hos oss luktar det inte gott. Vi har en avloppsodör som brett ut sig i hela huset och som får var mans näsa att blekna av skräck. Det började som ett ”vanligt” stopp i handfatet, vilket händer lite då och då med tanke på alla hårbollar som i blixtens hastighet faller av från oss alla.

Min man har köpt hem ordentliga grejer för att just kunna ta hand om dessa stopp, vilket han satte i gång med i går. Problemet är från och med i går  att proppen inte löstes upp utan att den antagligen sitter så pass långt ner i röret att den vägrar rubba på sig. Vi får se om vi är tvungen att ringa rörmockaren för att vi får bukt med propp-problemet.

Corinne flinade glatt och sa att hon minsann inte känner av doften. Det är ju tur för henne  att hon är förkyld, vi andra däremot får andas och lida.

B03DEF03-90D1-451A-BB6E-15A7FAC61438

Happy monday den 1 Oktober. Den kunde inte inledas bättre.

Räkfrossa

När jag passerade kött- och skaldjursdisken på Coop såg jag att de hade ett fantastiskt pris på räkor, 9.90 kr/hg. Utan att blinka köpte jag ett kilo. André som älskar räkor blev på toppenhumör när han fick stoppa i sig ett jättelass med toast skagen till lunch.

0AF1C535-3BA2-4716-A64F-D0E9AA2BB697

Jag älskar söndagskvällarna för då är det dags att krypa upp i soffan och titta på någon bra film eller serie. Just nu är jag inne i en period av att se olika slags naturfilmer och även dokumentärer. Vi får se vad som  erbjuds på de olika kanalerna i kväll.

Grevinnans Rå


På vägen till vårt svampställe vid mitt barndomslandställe i Norrtälje passerade vi skylten ”självplock mördarsniglar” vilket jag fann väldigt lustigt, en bonde med humor helt i min smak.

När vi kom fram till vårt svampställe insåg jag att jag inte varit där på minst 15 år. Visserligen har jag  varit i dessa skogar som liten många, många gånger men  skogsavverkning samt  ett sviktande minne gjorde inte saken lättare att hitta till torpet mitt i skogen. Till slut fann vi det. Hungriga slet vi upp våra nyinköpta smörgåsar från vårt bageri.

7A9E81C1-1417-4902-84C1-E93ACB3FF2B0

82194DB2-1C4B-4B30-8E41-B5835EF40E37

Avslutade lunchen med en kaffe i kåsa och en smörig kanelbulle till.

3EE68863-F599-4036-A7CD-227A95760B25

Bäst vi satt där tittar Chelsie ner på marken och upptäcker ett par läckra gula kantareller. Precis under vår bänk, snacka om tur.

E22A971E-1F2B-4A0B-86ED-7E9442325E72

E24D67B3-887D-4F84-9E2E-AFC33095FC49

Vägen till bilen tog betydligt längre tid än vi tänkt oss, enligt min hälsoapp på min Iphone gick vi 17 våningar  upp innan vi landade i bilen, helt slut. Somliga lite mer avspända än andra.

CAD8E74C-5CAC-4E50-A7DE-8215B8537BC8

Om en stund ska jag ta hand om c:a 2 kg kantareller. I kväll är det jag som bjuder familjen på varsin kantarelltoast av skogens guld, mums.