Mohahaha

I dag kunde man komma utklädda till yngsta dotterns skola. In i det sista var hon tveksam om hon skulle våga sätta på sig spökkläderna och allt ansiktssmink innan hon gick iväg. Efter en stunds funderande kom hon fram till att hon klär ut sig i skolan i stället, det kunde ju hända att någon blev skrämd av hennes åsyn på tåget. Med nerpackad blodig vit långklänning och ett gäng med fake blood begav hon sig av.

Jag ville inte vara sämre jag så jag skickade den här snappen åt henne.

IMG_3410

Jag har en bild till på lager som kan skrämma bort vem som helst.

IMG_3401

Nu för tiden behöver man bara sätta på sig en ansiktsmask… så vips är man en mumie. Ett bra tips inför den annalkande halloweenfesten, allt i ett. Det är bara att passa på att göra en ansiktsrengöring samtidigt som man kan skrämma slag på alla barn som kommer för trick or treat, himla fiffigt.

DSC_0893

Med en rysning inser jag att  dottern fortfarande har kvar massor med fake blod på burk och detta är bara början på Halloween.

IMG_3415

Min man bjöd på lunch i dag, på Långbro värdshus. Han åt älgwallenbergare,  själv valde jag den panerade torsken. Allt var jättegott.

IMG_3416

Jag måste ju säga att de var väldigt generösa med potatisen. Hade jag lyckats trycka i mig alla dem hade min man blivit tvungen att bära ut mig till bilen, eller möjligen rulla bort mig. Nåja, nu slapp han det som tur var,  för min del tog det STOPP redan efter en(1) potatis.

Hörrni, nu är det helg och sedan blir det ett höstlov på det. Barnen har längtat otroligt mycket till denna ledighet. Det kommer att bli toppen.

Har du några roliga tips på aktiviteter i Stockholmsområdet (för tonårsbarn) tveka inte utan hör av dig och berätta. Jag tänkte ta med mina stora tjejer till Friskis och Svettis, det kostar 20 kronor under höstlovsveckan. Detta gäller ungdomar mellan 15-19 år.

Må gott!

So long, så länge.

Himmelen öppnar sig

Vilken genomslagskraft #Metoo-rörelsen fick. Den blev otroligt effektiv, tydlig, snabb, konstruktiv och global.  Nätkampanjen har fått tusentals kvinnor att träda fram och bryta mot tystnadskulturen kring våld och sexuella övergrepp. Om #Metoo kan leda till att en enda av dessa kvinnor får upprättelse är kampanjen inte helt förgäves.

Jag hoppas att vi inom snar framtiden kan säga att den här kampanjen är startskottet till någonting riktigt stort som att allt fler kvinnor vågar anmäla sexuella trakasserier, kräkningar, maktmissbruk eller verbala trakasserier och att dessa problem hörsammas av mottagaren och att det kommer att tas på största möjliga allvar och att man inte väljer att titta bort eller sopa svårigheterna under mattan.

Ett nej är ett nej och inget annat, Martin Timell och ni andra män som inte förstått det…

DSC_1449

Det börjar ljusna i horisonten.

Ha det fint.

So long, så länge.

Lunch-tips

Tidigt i morse tog jag en snabb promenad i det disigt och helmulna vädret till Friskis & Svettis, där mötte jag upp min ”syster”.  Älskar att starta upp veckan så där lagom hurtigt. Jag tror och hoppas att jag lyckades  skaka ner en del av helgens alla festorgier och det behövdes sannerligen. Om jag rannsakar mig själv kan jag nog säga att jag  har smaskat på alldeles för mycket gott i helgen.

När jag ändå är i full gång med att dreglande tänka mat så ska ni få ett litet lunch-tips på en riktigt god smörgås av mig. Jag gillar getost i olika konstinstallationer och det här receptet gick hem i stugan.

Surdegsbröd med rödbetor och getost.

Getost

Färdigkokta rödbetor

Smör

Surdegsbröd

Pinjenötter

Gör så här: Dela surdegsbrödet i i skivor. Lägg på getost och rödbetor på brödet, lägg ett brödlock på. Stek smörgåsen i smör tills den får fin färg. Toppa med pinjenötter. Serveras med ruccola och en god sallad.

DSC_0885

DSC_0888

Här hemma tänder vi ljus för fullt, dagarna blir ju allt kortare och mörkare. Jag älskar mina nya oljelampor som jag köpte för inte så länge sedan. Det ger ifrån sig ett  fint och mysigt sken.

DSC_0766

Snart ska jag sätta igång och börja tjata på de stora barnen att ta tag i dammsugaren, den har stått stilla alldeles föööör länge, dammråttskolonierna har börjat växa till sig rejält under deras sängar. Nu är måttet rågat! Hälsningar från en icke glad mor…

Ha det fint!

So long, så länge.

Hummerhamburgare

Min man var inte särskilt entusiastisk efter jag bokat bord på Burger & Lobsters på Norrlandsgatan i stan, men det tog han snabbt tillbaka efter första tuggan av sin lobster taco.

Till huvudrätt blev det The lobster burger som var vansinnigt god. Blandningen av hummer och kött kan man kanske tycka märklig, men i mitt tycke passade det väldigt bra ihop. Pommes fritten som serverades till var otroligt krispiga och helt perfekt gjorda.

Nästa gång vi går hit tar vi med oss barnen. Jag vet att de kommer att älska det här stället.

IMG_3368

IMG_3389

IMG_3387

Mätta och belåtna fortsatte vi till Globen och minglade runt på en 60-års skiva.

IMG_3386

Söndagen har gått i ett lugnt tempo efter helgens alla festligheter. Jag är inte van vid så mycket lustifikationer på en och samma helg. Nu är det dags för lite söndagsmys. Jag har känt mig halvfrusen mest hela dagen och därför kändes det riktigt skönt med en härlig brasa. Nu fattas det bara en bra film.

Ha det fint!

Mina kära gamla barndomsvänner

I morse hastade tvillingarna i väg för att göra högskoleprovet. De kom hem en snabbis under lunchrasten och fick lite mat i magen. Med förnyad energi återvände de till de återstående proven. Jag håller tummarna att det går bra.

I går var jag på den norra sidan av stan och träffade mina gamla klasskompisar. Tyvärr blev det bortfall med två personer.

Kvällens värdinnan bjöd på en mycket god trerätters middag. Hon serverade även gott bubbel med snittar till.

IMG_3303

Allt gick åt i rasande fart.

IMG_3304

IMG_3311

Det blev mycket skratt och prat,  såklart pratade vi en hel del gamla minnen, för vi har ju dock känt varandra i  37 år och min ena vän, hon som spexar på bilden nedan har jag känt i  42 år…herregud, vad gammal hon är.

IMG_3314

Kvällen kunde inte sluta bättre än när värdinnan skulle visa min äldsta vän några balett-bars-poser från sin träning.

IMG_3354

IMG_3351

Den smidiga balettjejen till vänster var min vapendragare på gymnastiken i skolan. Vi båda hatade allt som hade med koordination och smidighet a’la Idlaflickorna att göra. Vi hade den förmånen att ibland få vara med på  killarnas gymnastik i stället.  Kvällens balettmoves blev därmed väldigt uppskattade från min sida. Hon är sig lik, inte mycket har hänt på dessa fyrtiotvå år, hehe.

Ha det fint!

Stjärnfall

Den här helgen har  jag verkligen sett fram emot. I kväll ska jag träffa mina gamla klasskompisar, vi har träffats lite sporadiskt då och då under åren och vi brukar åka hem till varandra och äta middag. I kväll beger jag mig till den norra sidan av stan och hälsar på.

I morgon blir det stor 60-års baluns vid Globen. Jag har chockat mig själv med att köpa ett par glittriga tunnstrumpbyxor.

Innan festen ska jag och min man ut på stan och äta middag. Jag har väntat  länge på att få rå om honom helt själv. Det är sällan vi gör något ihop bara han och jag ( förutom att åka till sopstationen då). Oftast har vi ett helt barnkoppel i släptåg. Det är inte illa det heller men ibland är det skönt att det är bara vi  som gör någonting tillsammans. Jag hör redan nu att yngsta dottern protesterar och inte håller med om den saken.

DSC_0872

Tidigt i morse mötte jag upp min ”syster” på en av cyklarna på Friskis  & Svettis. Vi kunde stolta konstatera att vi varit hurtiga i sex -snart sju veckor. Vi satt och sken som två solar efter vårt pass, fy fasiken vad duktiga vi är.

Ni missar väl inte kvällens stora meteorregnet som kan observeras i stjärnbilden Orion, och som är rester från Halleys komet? Det som sker är att jorden passerar en gammal kometbana från Halleys komet. Då möter den grus och stoft som kometen lämnat efter sig och som förintas som ljusstrimmor uppe i atmosfären. Den aktuella meteorsvärmen kallas Orioniderna då den ser ut att komma från stjärnbilden Orion.

<span>Den aktuella metersvärmen kallas Orioniderna då den ser ut att komma från stjärnbilden Orion.</span> <span>FOTO: <a href="https://www.flickr.com/photos/ikewinski/8106388070/in/photolist-dmkmKy-dmtRAu-dmHoEm-dmHn4R-79ndzC-gWXsXB-aypj8x-dn4hyY-gWWrfo-aypikv-dn2rLF-dkwyZb-A6g8Hi-79DQUk-79eBJi-79dawi-79d9Kn-A3XTFY-79db1H-79d91D-79gZph-aypgNR-dmzun3-79d7SV-79bnW6-aypk2T-aypk9X-aypjMD-ayrZBq-dmzucd-dmzuAo-ays2fE-dmzsCZ-dmzssc-dn6EgZ-qB4E7j-dm55Jt-dmyDSi-dmyCWH-dmyBYk-dmyAQM-dmyzYK-dmyAof-dmyxeT-dVfdxg-dmzuJU-dmzrBD-dnGPm9-dmrnKG-793uCZ" target="_blank">Mike Lewinski/Flickr</a></span>

Ha det fint och trevlig helg!

Julchock och sushi

Hjärtat började slå lite snabbare och pulsen blev något högre när jag såg att julbomben slagit ner i handeln. På flera håll har juldekorationerna åkt upp, det är glitterkulor, girlanger och småtomtar lite varstans. Jag vänjer mig nog aldrig att startsträckan till jul blivit så lång.

Yngsta dottern faller pladask för just sådant. I går visade hon upp sin önskelista. Jag kände mig inte särskilt entusiastiskt när jag ögnade igenom Ipadlistan men insåg också i samma sekund att detta bara är början på vad hon kommer att vilja  önska sig…Och som vanligt  kommer de översta önskningarna inte  att slå in i år heller. Nu ville jag inte vara någon glädjedödare på direkten så därför nickade jag och hummade medan jag läste igenom förteckningen. De sista alternativen kan jag redan nu säga att tomten kan bistå med,  jag har hört att han är bra på att tillverka både nagellack och slime i tomteverkstaden. Värre är det med 50 tums tv på rummet, och en  tripp till Miami, det ser inte lika ljust ut på den punkten.

Strax innan lunch stod jag utanför mellandotterns skola. Hon har efter långtidsväntan äntligen fått en tid hos husläkaren. Minuten innan hon dök upp ringde det i min telefonen och en kvinna från vårdcentralen meddelar att husläkaren var sjuk, suck!

Eftersom jag ändå var på plats och då frånvarorapporten var upprättad kunde vi lika gärna gå och äta en bit mat ihop.

7CD8684B-559D-4281-BF16-13C043DA29AE

13B7C739-EBCF-4E75-AE00-C9A12A568D7C

Jag älskar att ha egentid med  barnen❤️ Det är guld värt. När jag skjutsade tillbaka min 15-åriga kloka och underbara dotter kunde jag med lätta steg och en värme i bröstet fortsätta min dag.

Ha det fint!

Våga säga ”nej”

Vilket märkligt väder vi har haft i dag. Lika mörk och kletig som Harvey Weinsteinaffären som brett ut sig i världen. För mindre än ett dygn sedan uppmanade den amerikanska skådespelaren Alyssa Milano kvinnor att berätta om sexuella kränkningar och övergrepp under hashtaggen #metoo, ”jag också”. Detta har spridit sig som en löpeld i olika sociala medier. Milano underströk också att -”sexuella trakasserier och övergrepp på arbetsplatsen inte bara handlar om Harvey Weinstein. Utan att det måste till en allmän förändring för att förbättra situationen för kvinnor överallt”.

Sexuella ofredanden har alltid funnits och kommer säkerligen inte att försvinna i första taget. Just därför behövs dessa viktiga röster. Det är allt för många kvinnor som blivit drabbade av detta på något sätt. Det gör mig både arg, ledsen och upprörd.

Som mamma till tre flickor och en pojke hoppas jag att de nu och i framtiden kommer att ha modet och civilkuraget att våga säga i från om något sådant skulle hända dem och att de får den uppbackningen de i så fall skulle behöva från både män och kvinnor. Därför riktar jag ett stort tack till er modiga kvinnor som belyser detta problem, ni ingjuter både mod och hopp med era berättelser.

DSC_0857

Jag tror att det är viktigt att prata om sexuella trakasserier och att våga ge ämnet utrymme i diskussioner särskilt i kontakten med våra barn och ungdomar. En del av detta  förändringsarbete kan vara att  vi vuxna blir mer lyhörda och visar en större öppenhet kring dessa frågor.

Det är dags för den rådande macho-man-kulturen att  ta flera snäpp bakåt. Vi behövs alla, på lika villkor.

Ha det fint!

So long, så länge.

Magmuskler och shopping

God kvällens på er!

Å , så var det måndag  igen och en ny (motions)vecka. Tidigt i morse styrde jag stegen till F&S för ett träningspass. En av de sista övningarna jag brukar göra innan det är dags att stretcha är att greppa tag i en 3 kilos medicinboll som jag använder mig av när jag gör magövningar. Japp, den känns urtungt varje gång  jag använder den, det är nästan så att jag får en nära döden upplevelse av det. Jag är oftast helt slut när jag äntligen är klar med de övningarna och kravlar mig upp från mattan, gahh, så jobbigt. Efter fyra barn har jag haft svårt att dra in magen ordentligt men känner mer och mer att jag lyckas få fason på det, big happy smile på det.

I helgen har vi spenderat tid i Nacka Forum. Äldsta dottern shoppade en jättesnygg höstjacka från Vero Moda. Jag tror faktiskt inte vi missade en endaste klädbutik i hela köpcentrumet. I början följde yngsta dottern snällt med men efter ett par affärer senare  kroknade hon i hop totalt. Min man tröttnade så fort vi kom innanför svängdörrarna och parkerade sig snabbt  utanför RoyalDesign i en bekväm fåtölj och underhöll sig med sin mobiltelefonen medan vi andra for fram mellan diverse kläd -och skoaffärer. Han hatar all shopping.  Jag tycker att Nacka Forum är en av de bästa shoppingcentrum vi har i stan. Jag åker gärna dit om jag  ska handla något. Det är lätt att parkera och det finns många bra affärer att välja mellan.

DSC_0828

DSC_0838

Jag älskar våra helgbruncher, det är så himla gott med en massa småplock som står framme på bordet och retar aptiten. Vi varierar  oss ganska friskt och serverar allt från egg benedict till bacon, bönor, stekt potatis och ägg.  Den här gången bjöd jag på det här, det blev mycket uppskattat.

DSC_0802

 

Laxsnittar på rågbröd

Kallrökt lax

Rågbröd

1 dl crème fraiche

90 g grönmögelost

Valnötter

Honung

Svartpeppar

Gör så här: Dela rågbrödet i fyra delar. Rör i hop crème fraiche med grönmögelost och dra några varv på pepparkvarnen. Rosta valnötterna i varm panna, ringla över honung på slutet. Klicka därefter på en bit  ädelostcréme på rågbrödet, lägg sedan på en bit lax  för att slutligen toppa rågbrödet med de honungsrostade valnötterna.

Ha det fint!

So long, så länge.

Ögon som tefat och lite miljötänk på det

Redan nio i morse stod jag och yngsta dottern redo i simhallen. På måndag ska hon ha 200 meters sim-test i skolan och kände att hon ville träna inför det. I min enfald trodde jag att vi skulle vara någorlunda ensamma i badhuset vid den tiden men tji fick jag. Vi var till och med tvungna att vänta på att få duscha, det var miljarders barn med sina mammor och mor/far föräldrar där.

Efter simträningen passade vi på att göra en inpackning i håret och satte oss i ångbastun, jösses vad ren man känner sig efteråt.

Det blev en riktigt skön start på dagen.

Min man…han ser inte klok ut. I går var han ju  ute red, efter ridturen var de hem till en av hans arbetskollegor och åt middag och hon hade inte mindre än två katter hemmavid. Han är allergisk mot både hästar och katter. Två flugor i en smäll alltså.

Hela natten har inhalatorn gått varm och han har ögon som Marty Feldman.

Bildresultat för marty feldman bilder

Jag avslutar inlägget med ett tänkvärt och lärorikt Youtube klipp från året då jag föddes. Sjövett!

Ha det fin lördagskväll!

So long, så länge.