Middagsbjudning

I går blev det äntligen dags att träffa våra goda vänner som vi inte sett på ett tag. De yngsta satte genast igång att  bygga koja och trycka i sig en och annan sötsak i den ombonade hyddan.

DSC_0025-3

Som vanligt var det en del ”catching up” att avhandla under kvällen.

DSC_0013-5

Min man lagade kvällens middag, hemmagjorda hamburgare med hemmagjort bröd med egengjord bearnaisesås till.

Han kan min man.

DSC_0008-3

DSC_0007

DSC_0001-3

I dag vågade jag mig inte ut på en långpromenad. Min man och äldsta dotter joggade iväg, hon med mina icebugs och min man med sina. Eftersom halkskydden satt på henne bestämde jag mig för att mysa inne i stället. Vem vågar sig ut utan halkskydd och riskera lårbenshalsen? Inte jag i alla fall.

Men vojne, vojne, vad tråkigt det är att jogga, jag föredrar att hellre ta en rask promenad  än att jag utsätta mig för att springa, not my cup of tea, helt enkelt.

Tweet och retveet

Ur hästens mun kom detta Tweet:

2018-02-15

Haha, den kommentaren är så klockren.

Jag och min lugg har varit i städtagen mest hela dagen, vi har verkligen inte legat på latsidan alls. När äldsta dottern kom hem tvingade jag dessutom med henne ut på en långpromenad. Det blev nämligen inget gym-pass för min del i morse eftersom mellandottern hade lånat min skidjacka. I den låg mitt Friskis & Svettis kort.

När jag sms:ade dottern om saken svarade hon att jag kunde låna hennes kort i stället. Ehhh, visst vi är ganska lika, men det föreligger en viss åldersskillnad mellan oss. Dock blev jag väldigt glad att hon bortsåg från den lilla detaljen.

450A97DB-E2DC-4050-9C75-7C1C4B929853

Nu helg! Så mysigt. Jag älskar fredagar, bästa dagen på veckan.

Trevlig helg.

Något luggsliten…

Jag var hos en ny frisör i dag och vips gick jag ut ur salongen och såg identisk ut som frisören själv. Jag gav henne fria tyglar och det tog hon fasta på. Det är tur att jag sticker ut på andra sätt annars hade man kanske trott att vi var klonade. Numera har det tillkommit en liten chick sidolugg som är någonting helt nytt för mig.

Det hela känns rätt humoristiskt… jag och frisören = twins.

9A62A1AA-5409-473E-A82E-4F21E60CCD81

Jag och mellandottern åkte till Länna sport och tittade på skidglasögon häromdagen. Hennes gamla har gått sönder så därför blev det dags att köpa ett par nya. Alltså, så mycket snyggt det fanns att välja mellan, men tror ni att dottern valde ett par som jag tyckte var snygga?

Hell, no,  hon stod däremot och pekade på ett par som jag absolut ansåg var de fulaste i hela sportaffären. Jag trodde hon skämtade när hon sa: -”de vill jag ha.”  Det var bara betala och se någorlunda glad ut när jag gjorde det.

Håll i er ni som är i Romme i morgon och åker skidor… mellandottern lär ni inte missa med sina sprillans nya getingGULA skidglasögon.

DSC_0001

DSC_0002-3

Burr, det kan vara så att det bara är jag som är en gammal fossil, det KAN vara så.

Billig studentgryta

Inte nog med att det är lill-lördag i dag, det är även Alla hjärtans dag.

DSC_0010-2

När jag träffade min man för sisådär 26 år sedan brukade han laga till linsgrytor i olika format. Själv hade jag knappt tuggat på en lins innan dess. Efter att ha vant mig vid det protein- och fiberrika rödpillret började jag faktiskt uppskatta det. Inte nog med det är gott det är dessutom både billigt och nyttigt.

Studentens linsgryta

2 nävar färsk spenat

2,5 dl röda linser ( Jag använder de färdigkokta men det går bra att koka de röda linserna själv)
2 st lökar
3 st vitlöksklyftor
3 cm färsk ingefära
4 dl vatten
ca 400 gram krossade tomater
2 dl crème fraiche
2 st grönsaksbuljongtärningar
1/2 st chili
1 tsk rökt paprikapulver
Salt/svartpeppar

Gör så här:
Hacka löken och chili, riv ingefäran och vitlöken. Fräs allt tillsammans med kryddorna. Skölj linserna.
Tillsätt krossade tomater, vatten, buljongtärningar och linserna. Blanda i crème fraiche och spenaten.
Låt grytan koka i minst 15 minuter.
Smaka av med salt, peppar. Serveras med ris, sallad och något gott bröd.

DSC_0013-4

Grytan kan varieras i en mängd olika konstellationer, det är bara att prova sig fram.

Smaklig spis.

Wiiii, fettisdagen är äntligen här

Just nu ligger jag utsträckt på soffan och ojar mig efter att jag tryckt i mig en stor gräddig semla efter middagen. Jag erkänner att det är andra semlan på kort tid som glupskt slunkit ner i dag. Ibland måste man bara frossa, eller hur?

DSC_0003-2

Snart blir det ett avsnitt av Homeland, jag älskar den serien. Den är både spännande och intressant på samma gång. Jag kommer kanske att masa mig upp ur soffan någon gång under kvällen för att fortsätta med tvätten, men bara kanske. Semlorna i magen sitter en aning i vägen…

Häpp!

En gratäng utöver det vanliga

I förra veckan gjorde jag en överraskande god gratäng. Vi åt den tillsammans med kikärtsbiffar.

Tyvärr var jag inte snabb nog med kameran, det blev ett kort i sista sekunden innan sonen lastat upp det sista av gratängen.  Har man en stor familj gäller det att vara steget före annars tar det mesta av maten slut på nolltid.

DSC_0004

Spetskål och rättikagratäng

4 portioner

450 g rättika

150 g spetskål

2 st scharlottenlök

3,5 dl grädde

1 msk grovkornig senap

2 msk dijonsenap

3 dl riven parmesanost/västerbottenost

salt och peppar

 Gör så här:  Skala rättikan och skär i tunna skivor. Häll vispgrädden i en kastrull och tillsätt senapen och vispa ihop. Lägg i rättikan i kastrullen och koka upp i 20 minuter på medelvärme. Finhacka schalottenlöken och grovhacka spetskålen. Blanda ner kålen och löken i kastrullen tillsammans med rättikan och blanda ihop. Lägg upp i en gratängform och strö över osten. Grädda mitt i ugnen i c:a 40 minuter.

Det blev en riktigt fin utomhusdag för några av oss familjemedlemmar. Kallt och friskt och väldigt isigt.

075F67A0-A7D5-470B-BC67-6DCC41697AA6

Så här såg vi ut stunden innan…

6126A091-FEDE-4EF5-A83F-8AA67607D4CC

Yes, piffing på hög nivå.

Livsnjutning pågår.

Vilken solig och fin dag vi fick i Stockholms området. Jag passade på att ta en bensträckare i skogen medan äldsta dottern joggade något snabbare förbi.

7CA2B5FA-8D71-4928-B0E9-5A5A05BFD90F

BC304595-7DB4-42B1-919A-252633D6A88D

Det blev mycket frisk luft i lungorna och jag kände mig tacksam över att inte brutit ett ben efter den hala iskanepromenaden som jag och dottern tog.

Äntligen dags att fredagsmysa och det ska vi allt göra. En god majskyckling står på spisen och småputtrar.  Snart ska jag ta tag i förrätten också.

Trevlig helg!

Vagel och annat smått och gott


Som ett brev på posten så har min vagel transformerat sig igen och landat i mitt vänstra öga till skillnad från förra gången då den dök upp i det högra. Jamen hur trött blir man inte på det?

Illröd i ögat gick jag på lunchdate med min man. Vi besökte en nyöppnad sushi-restaurang som ligger i krokarna där vi bor. My, my, så gott det var.

3D81506C-D09C-4341-9FF8-500BF2B49C39

Proppmätt skänkte jag en tacksam tanke till motionspasset jag tog i morse på Friskis & Svettis. Att jag inte är van att trycka i mig så mycket till lunch kunde jag lätt konstatera när vi gick därifrån.

Riktigt kallt var det ute också. Mössa är inte ett av mina favoritplagg men just nu sitter den som smäck på huvudet och varje dag har jag ångrat att jag inte tagit på mig långkalsongerna. Det har faktiskt tagit emot att sätta på dem. Det känns både trångt och stickigt under byxorna, jag drar mig verkligen för det.

Härligt ändå att vi har så pass mycket snö ute. Det blir så mycket vackrare och ljusare. Jag kan sakna tiden då barnen konstant var ute och lekte i snön, det händer aldrig nu för tiden. Nä, numera är de mer som ett par innekatter som ligger i sina sängar i varsina rum och intar världen därifrån.

En ny favorit

Jag har varit på jakt en längre tid efter ett par merinoullstrumpor till mina slalompjäxor. För två år sedan köpte jag ett par som jag blev väldigt förtjust i. De ser jag numera på mellandotterns fötter eftersom de tydligen har blivit hennes favoritstrumpor. Varje kväll ser jag henne nöjt såsa omkring med dem i huset. Nu har hon nött ner dem så mycket  att jag inte längre kan använda dem, därför gav jag vika när jag såg hennes valpögon möta mina och lät henne få dem i stället. Tänk vad det ömma modershjärtat kan ställa till det, hm, det behövdes tydligen inte mycket för att det skulle smälta…Det nyinköpta förvärvet däremot kommer jag inte att visa upp för någon på mycket länge.

Jag har hittat ett nytt favoritbröd. Tyvärr finns det inte i alla affärer så därför försöker jag att passa på att köpa hem en limpa när jag  ser den, som i dag.

E63332AC-0039-430E-917C-06AA736C798A

87DD68D1-6F86-4579-9652-1AD2594564EE

Alltså, så himmelskt, varje tugga är en ren njutning och det blir så gott med en rejäl klick smör på. Yngsta dottern har nationella prov i svenska i morgon så jag har lagt undan en stor skiva till henne som hon kan äta till frukost. Det kommer att bli en bra start på morgonen.