Renovering och annat kul

Oj, oj, oj vad jag har ätit mycket gott i påskhelgen. Det känns som om jag fingrat på något i matväg mest hela tiden. I morgon är det dags att ta sig samman och motionera mer och inte vräka i sig lika mycket godis.

Nu när solen strålar in så mycket i huset och fönsterna är så smutsiga kunde vi inte låta bli att köpa en fönsterputshistoria. Eftersom min man älskar allt med teknik satte han genast i gång med att putsa febrilt på allt i fönsterväg som kom i hans väg.

DSC_0005-2

DSC_0004-3

Nu har vi ju rätt många fönster som måste putsas så vi kommer sanna mina ord att ha mycket göra framöver. Inte nog med det, vi har i helgen också startat upp med mellandotterns rum. Tanken är att vi  inom snar framtid ska bli klar med en ommålning och tapetsering där. Tapeten hon ville ha fann hon till vår glädje riktigt snabbt. Jag trodde det skulle bli svårare att hitta något som passade henne, men vi hade tur.  Jag har provmålat en bit vägg för att se om färgen passar, som det nu ser ut kommer den att passa utmärkt till tapeten.

75BC8AD9-212B-4685-875A-8D64407335D7

Det ska bli skönt när allt är klart. Men fram tills dess får vi jobba för glatta livet.

I kväll ska jag ta det lugnt, titta på film och njuta av den fina påsken vi haft. Barnen har påsklov i veckan och meddelade att de också skulle njuta till fullo med att bara vara lediga. Och det är de värda.

🐣Påsktime🐣

Man är aldrig för gammal för att leka lekar, särskilt inte när det drar ihop sig till högtider. Vi ruckar inte en millimeter på våra påsktraditioner. Vi började dagen med äggmålning. Barnen fick sedan skriva ner sina namn på ett utvalt vinnarägg som de senare använde i diverse ägglekar.

DSC_0076-5

DSC_0081-3

Med de vassaste armbågarna kammade sonen hem äggspringartävlingen.

I år var påskharen påhittig och gömde påskäggen på väldigt bra ställen. Barnen fick leta både länge och väl innan någon ens fann det första ägget.

DSC_0064-4

DSC_0051-2

Dags för nya utmaningar.

DSC_0043-4

DSC_0101

DSC_0097-3

Och nya spännande tävlingar, denna gång blev det dags för den beryktade äggskjutaretävlingen.

DSC_0088-2

Och vinnaren av att komma närmast den blå krukan med sitt ägg  blev yngsta dottern…den glädjen.

I år gjorde vi fantastiska lammracks till middag. De fick först ligga i vår sous vide i två timmar för att sedan stekas i vitlök och rosmarin tills de fick fin färg. Det blev magiskt gott. Potatisgratäng som jag dränkt in med vitlök gick inte av för hackor den heller.

DBAE8783-6846-4F53-89A8-EAB06129E56E

Glad påsk!

Lååångfredag

Tvillingarna har bakat påskcup-cake och själv har jag lagt in två sillar inför morgondagens påsklunch.

E49B5D28-DB85-43EE-B426-3B71D73E45FB

641A6CDA-C5B7-4AEE-9E17-0A50971964DB

Annars har dagen gått i motionens tecken med en hurtig lång-fredags-promenad på morgonen. Motionärerna i familjen var i väg och sprang i ett nytt joggingspår. Sonen lyckades göra en praktvurpa i en av backarna och ligger nu i sängen med en ond höft. Jag hoppas att han kurerar sig till morgondagens alla påskaktiviteter.

Eftersom det nu är fredag och allt bjuds det på en stark sambal oelekkyckling tillsammans med en broccoli- och rotfruktsgratäng. Till det blir ett glas kallt Rieslingvin, jo, man tackar.

Häxornas dag

Efter yngsta dotterns utvecklingssamtal åkte jag och handlade godis för ett helt kompani till alla påskkärringar eller påskharar som förhoppningsvis kommer och knackar på dörren under dagen.

DSC_0026

Det ska bli så skönt med långhelg och ovanpå det ett påsklov. När jag nämnde för min man att det vore bra om vi satte igång och fixa med mellandotterns rum under påsken, fick jag en mörk blick tillbaka. Jag förstod så här i efterhand att han kanske hade tänkt sig något roligare i helgen än detta. Men men, hennes rum behöver verkligen få sig en ordentlig makeover. Det behövs nya tapeter och lite ny inredning.

Vilken sol vi har om dagarna, tyvärr är den inte särskilt skonsam, det insåg jag när jag fick syn på mina fönster. Jag blir alldeles matt så skitiga de är, dessutom känns det som om huset bara består av fönster. Dags att ta några djupa andetag och inse att även detta får ta sin tid. Känner mig manad att sätta igång direkt men nä, det får bli vid ett annat tillfälle.

 A2DBAEBC-9506-4663-8E91-2772546AEB8D

Ett påsktips:

Jag har sparat mina gamla ansjovisburkar i en mörk del av skafferiet. Jag tog fram dem häromdagen och tycker att de utgör ett roligt inslag när jag serverar en god gubbröra och pyramidknäcke i dem.

Trevlig skärtorsdag.

Ett besök på Europas största lekland

Ett ögonblick trodde jag att jag skulle frysa ihjäl på leklandet Exploria i förmiddags. Det var svinkallt på golvet och inomhustemperaturen kunde inte ha varit särskilt hög. Men det bekom varken yngsta dottern eller 7-åringen, de for fram som två eldoradobollar bland alla lekredskap.

DSC_0036

DSC_0035-4

DSC_0015

DSC_0062-3

DSC_0064-3

DSC_0083

Under leklandsvistelsen försökte jag hålla mig varm genom att antingen springa runt i leklandet eller sitta i soffan med benen hopkurade under hakan. Inte ens hamburgaren som vi åt fick mig att tänka på varmare breddgrader. När vi kom hem gjorde jag i ordning en stor balja hett gott kaffe för att tina upp mig med. Till nästa besök funderar jag på ta med mig mina hush puppies tofflor. Jag vägrar att ha iskalla fötter igen eller för den delen känna mig frusen. Barnen verkade i alla fall mer än nöjda med besöket. Bäst av allt var nog att de kunde härja fritt hur mycket de ville.

Väl hemma blev det något lugnare tempo, med citationstecken på något.

DSC_0052

I love second hand

Snabbare än jag hann att blinka satt min nya kompis fastspänd i bilen.

0F249A38-56F4-4C30-897B-01810E866A27

Jag hade även äran att spänna fast två ljuslyktor och säkrade fast dem ordentligt i baksätet. Tyvärr var de inte särskilt pratglada, så det blev i stället radion som fick underhålla mig på vägen hem.

C55E2FD9-B11C-4AB5-9F7D-D94389EEF9E8

Alltså, jag älskar second hand affärer, i dem kan man verkligen göra fynd.

078A7BC5-F305-4127-9783-A9066225A4EF

FB41DC55-9887-44E0-86AD-71E7591FDABA

Först hittade jag ett fantastisk litet hörnskåp med lås och efter det snavade jag på denna supersöta blommiga porslinspotta, den kommer att passa perfekt på landet. Visst är det roligt att göra fynd? Nöjd och belåten kom jag hem med mina investeringar och som vanligt mådde både jag och plånboken bra efter en shoppingtur som denna.

Just nu sitter jag med en stor inköpslista och planerar  påskens alla läckerheter. Jag funderar på att köpa  lammracks och göra en potatisgratäng med massor med vitlök i. Jag tänkte även knåpa ihop ett par sillinläggningar, varav en  i alla fall är ny. Massor med ägg blir det ju såklart och så något gott passande vin till allt detta. Vi brukar oftast vara på landet under påsken, men i år blir vi hemma. När vi är i torpet brukar jag inte sväva ut allt för mycket i mina kokkonster eftersom köket är ganska begränsat. Men nu när vi är hemma så är det så mycket lättare att slå till på stort. Det blir att grunna vidare på olika spännande  påskrecept, det finns ju en hel del att välja mellan.

På tal om Facebook

Handen på hjärtat, hur många av dina ”vänner” på Facebook är vänner du känner?  I början när jag öppnade mitt konto bestämde jag mig tidigt för att inte ha en öppen Facebook och har även friskt sållat bland alla vänförfrågningar jag fått genom åren. Jag har bara godkänt de som jag känner eller har känt eller känt till från min ungdom. Jag går mer och mer sällan in på kontot  och det beror nog mest på min irritationen över att det är så mycket reklam i flödet. Många har dessutom slutat att kommunicera genom dem.

Efter alla skriverier om Cambridge Analytica drog jag verkligen öronen åt mig. Framför allt ryggar jag tillbaka på alla dessa personlighetstester som det skrivits om. I vart och vartannat inlägg har just dessa olika typer av tester dykt upp i flödet. Jag tycker Peter Wolodarski på DN’s ledarsida prickade in rätt när han skrev: Det viktigaste är inte vem du är i ”Star wars”. Fråga snarare vilken roll du riskerar spela i informationskriget.

Jag å andra sidan delar med mig av mitt liv i min blogg.  Det var som en vän till mig uttryckte det: det är som att kliva rakt in i någons vardagsrum och tjuvkika på någonting intimt och privat. Javisst kan det vara så. Jag känner dock att jag gör ett medvetet val i min information om mig själv, min familj och mina vänner som jag delger i bloggen. Jag är annars en ganska privat person av mig som under det senaste åren bestämt mig för att våga öppna upp mig i detta forum och det valet har jag absolut inte ångrat.

1CE7BDCA-2FBC-49B9-B76B-DECFA6147D4E

… det blev ett bra val ändå.

Tandvärk och hårklippning

Jag har gått ”all in” med alla mina påskprylar. Jag har pyntat varenda vrå i huset. Vi brukar alltid öppna upp på landet och vara där och fira påsken men i år blir det troligtvis inte så och därför bestämde jag mig på rak arm för att riva  fram allt jag hade i påskpyntsväg och sätta upp allt jag hade här hemma.

BAEE77D5-CB7A-4037-B053-32EA5A3A5185

78A5403A-CF1F-44AD-85D2-6AAEE6AABBAC

DSC_0004

 Yngsta dottern har haft en förfärlig natt. Hon har jätteont i tänderna, det är inte lätt det här med tandställning. I morse fick hon en omgång Alvedon så att hon skulle klara dagen  på Tom tits i Södertälje. De har varit  där med skolan i dag. Det mest besvärliga för henne just nu är att äta mat. Hon har beställt soppor och annan tuggfri mat till helgen och det har vi ordnat. Tandregleraren föreslog att hon skulle äta mycket glass och gissa vem som blev glad över det beskedet?

Äldsta dottern har varit och klippt av sig sitt långa hår. Hon blev jättefin i det något kortare håret.Här kommer ett före och efter kort.

DSC_0910

DSC_0003-2

Trevlig helg.

Andra gången gillt med tandställningen

På förmiddagen susade jag och yngsta dottern iväg till tandregleringen i Liljeholmen. En timma senare gick dottern därifrån med en skimrande ny tandställning i munnen.

5FCADE83-C0B4-4FD8-A92E-6F28A4DD772E

E8753D45-B332-4C7C-909C-BC46B3210D82

047625B8-11AD-4BEB-BFDD-0B8EF5B58B78

Efteråt passade vi på att äta på dotterns favoritställe innan det började göra allt för ont i hennes tänder. Hon blev överraskad över hur bra det gick att både tugga och svälja sushibitarna. Själv var jag mäkta imponerad över att hon på så kort tid lyckades få i sig allt utan att vare sig dregla eller att det samlades alltför mycket matrester i rälsen, en bragd med andra ord.

8E8FF863-8536-459D-8927-CFD3BD8DB376

Om några månader är det dags igen att sätta in en ny tandställning och då blir det i underkäken, men en sak i taget. Nu är vi på jakt efter en liten fickspegel som hon kan använda sig av så hon kan hålla koll på allt som fastnar i tandställningen. Dessutom köpte jag tre par extra tandborstar som hon kan dutta med vid behov.

Det här är andra gången hon får tandställning. Första gången hon fick det var för att de måste dra fram en framtand, den  tog 1 1/2 år på sig att komma ner ordentligt. Den gången hade hon bara tandställning på några få framtänder. E1D03F04-1801-4B4F-8BF2-2D48F0E3B333

Det har varit en lång väntan

Tänk att mungiporna kan åka upp ytterligare ett hack tack vare denna  vårsol som både värmt och strålat hela dagen, i alla fall här i Stockholmstrakten. Man blir nästan berusande glad över den klarblå himlen och de små bäckarna som bildas av all smält snö.

Nu till helgen är det ju våffeldag och den efterlängtade sommartiden börjar. När det gäller våfflorna tjuvstartade vi redan i helgen. Det är verkligen svårt att bräcka en våffla med hjortronsylt och en klick grädde till.

8A9E24C7-9C89-47BB-8367-BA3B44379189

Och så har vi sommartiden… som jag har längtat. Det betyder att inom snar framtid blir det ljusare under vår och sommarkvällar och förhoppningsvis blir det lite mer värme på det. Då är det bara att slänga på en god köttbit på grillen och några goda tillbehör och köra.

I kväll bjuder jag på laxburgare med wok och en skagenröra, det får duga så länge. Och alldeles strax är  det dags att sätta igång med det.